Mitä mieltä ovat puoluesihteeriehdokkaat Peruspuurtajista

Kysyimme puoluesihteeriksi haluavilta seuraavat kysymykset:
Mitä mieltä olet ay-liikkeestä ja puolueen alaisuudessa toimivasta Peruspuurtajista?
Alla heidän vastuksensa:

Simo Grönroos
Ay-liike ei enää edusta suomalaisia duunareita vaan on lähtenyt elinkeinoelämän etujärjestöjen lailla kannattamaan ulkomaisen halpatyövoiman maahantuloa ja maailman kunnianhimoisinta ilmastopolitiikkaa, joka heikentää teollisuuden toimintaedellytyksiä ja työllisyyttä. Peruspuurtajat on vielä lähtökuopissaan, mutta oikein kehitettynä siitä voisi tulla puolueen ay-toimintaa tukeva/koordinoiva taho, joka keskittyisi ay-vaaleissa puolueen listojen rakentamiseen ja vaalien käymiseen, jotta liittoja saisi käännettyä oikeampaan suuntaan, mikä ei olekaan mikään helppo tehtävä.

Venni Härkönen
Ei vielä saatu vastausta.

Henna Kajava
Aikalailla Halla-ahon kannalla. Hänen eräs parhaista puheistaan oli mielestäni tuo, joka käsitteli paikallista sopimista. Niin pitkään, kun maahanmuutto jatkuu käytännössä vapaana ja työvoimareservi on täällä globaali, työehdoista ei voida juuri joustaa, koska muuten se johtaa erittäin epäsuhtaiseen ja epäterveeseen neuvotteluasemaan työnantaja- ja työntekijäosapuolien välillä. Silloin työehdot ja palkat dumpataan.
Pienyrittäjien toimintaa tulisi kyllä helpottaa siten, että paikallinen sopiminen olisi heillä vapaampaa.
Työntekijöiden puolta pitäminen vaikuttaa Peruspuurtajissa hyvältä ja puolustettavalta asialta. En kyllä tunne juurikaan Peruspuurtajien toimintaa vielä.

Jyrki Lohi
Kiitos kysymyksestäsi, Kirsi-Maarit. a) ay-liike on mahdollistanut saavuttamamme kansallisen hyvinvoinnin. b) puolueemme tulisi määrätietoisesti tukea erillisjärjestöjään yhteisen etumme vuoksi. c) olen osallistunut alusta alkaen Perusäijien toimintaan. Kokisin tärkeänä erisllisyhdistystemme yhteistyötä PS menestyksen takaamiseksi! ❤

Arto Luukkanen
Kaikki ryhmät, jotka toimivat lojaalisti ja uskollisesti PS puolueessa sen päämäärien parhaaksi ovat ok. Meitä on paljon ja olemme erillaisista taustoista. PS on työn ja kohtuuden puolue. Samoin se kokoaa yrittäjiä (Perusyrittäjät) samaan puolueeseen. Senioreja, ja nuorisoa. Olemme perhe!

Jarno Manni
Ei vielä saatu vastausta.
Markku Palomäki
Hei! kiitos kysymyksestä. Ay-liikkeestä herää tietysti monenlaisia ajatuksia. Sen liiallinen vasemmistolainen politikointi ja heidän populisiminsa on häirinnyt aika-ajoin. Olen kuitenkin kuulunut itse ammattiliittoon vuodesta 1987 ja pidän ammattiliittoja niitä tärkeinä. Puolueemme ei ole juurikaan saanut isoa jalansijaa niissä, sikäläisiä vaaleissa, toimihenkilöissä jne. Ääniä tietysti keräämme. Luonteeseemme ja toimintamalleihin ei kuitenkaan kuulu sen kaltainen äänten kerääminen ja keskittäminen kuin demareilla ja Vasemmistoliittolaisilla. Syynä lienee meidän laajempi ajattelu, jossa ajattelemme kuntalaisten, kunnan tai maan etua, lähtemättä vain esim. puolustamaan omaa luottamusmiestämme ja omaa työpaikkaamme. Peruspuurtajien päämäärät näyttävät olevan samoja kuin puolueenkin. En tunne sen paremmin sen toimintaa, joten en osaa sen enempää kommentoida. Periaatteessa kaikki työ puolueen päämäärien toteutumiseksi on tarpeellista, mikäli on uusia tapoja ja osaamista saada kannattajia, ääniä ja jäseniä, niitä kannattaa hyödyntää.

Helena Michiko Tanaka
Peruspurtajat on hyvä toiminta koska meidän Peruspurtajan ryhmässä on jäsenet monesta eri ammattiliitosta. Jos voimme vaikuta politiikka ammattiliiton kautta se voi taistella demarin kanssa joka vaikuta ammattiliitosta. Kuin tiedämme jäsenmaksu ammattiliitosta menee rahoittamaan lopussa vuokra-asunto mafioihin. Enemmän persun vaikuttaja liitossa voi estä monopolia ja ammattiliitot voivat takaisin alunperin liiton tarkoitus; orjuuden estäminen. Olen Erton jäsen ja olen Peruspurtajat ryhmässä ☺️.

Maiju Tapiolinna
Perinteiset ammattiliikkeet näen työllisyyden estäjinä ja oman taloudellisen edun tavoittelijoina. Valtaosa ammattiliikkeistä on syntynyt poliittisen suuntauksen kautta, eivätkä edusta tätä päivää. Ammattiliikkeillä on hallussaan valtava nettovarallisuus, eivätkä ne yleishyödyllisinä yhteisöinä maksa veroja. Esimerkiksi vuokrataloyhtiö VVO on ammattiliittojen omistuksessa ja sen jakamat osingot kilahtavat suoraan ammattiliittojen kassaan. Ammattiliitot perustelevat miljardiomaisuuttaan sillä, että heillä on lakkovalmius tarvittaessa. Työnantajaliittojen omaisuun on vielä muhkeampi kuin palkansaajajärjestöjen.
Näen erittäin hyvänä, että puolueen sisällä ammattiliittoaktiivit järjestäytyvät Peruspuurtajina. Niin kauan kuin perinteiset ammattiliikkeet ovat voimissaan, tarvitaan ehdottomasti edunvalvontaa myös Perussuomalaisten puolelta. Nostaisin kuitenkin paikallisen sopimisen Peruspuurtajien keskusteluun. Aika karuna pidän sitä, miten AKT torppasi Finnairin esittämän paikallisen sopimisin, jonka jopa matkustamohenkilöstö olisi hyväksynyt. Toisinaan epäilen ammattiliikkeiden omalla jääräpäisyydellään estävän työllisyyttä.

Kirjoitettu 2.8.2021