Peruspuurtajat peräänkuuluttavat työntekijän aseman vahvistamista työmarkkinoilla, joko sopimalla tai lainsäädännöllä!

Suurten työnantajaliittojen ja ylikansallisten korporaatioiden puristukseen joutuneiden suomalaisten selusta on turvattava. Jos tätä ei saada toteutettua sopimalla ja yhteistyöllä, tämä tulee tehdä sitten lakiin kirjaamalla.
Luottamusmiesjärjestelmä on kirjattava lakiin. Työntekijöiden neuvotteluasema on turvattava tosiasiallisesti, ei vain juhlapuheissa.
Jos yleissitova työehtosopimusjärjestelmä kaatuu, lainsäädäntöön on saatava kirjattua työnteon minimiehdot nykyistä laajemmin. Esimerkiksi oikeus lomarahaan, palkallinen äitiys- ja isyysvapaa ja moni muu asia tulee kirjata lakiin, jos niiden tulevaisuus neuvottelupöydissä näyttää uhatulta. Työntekijöiden ansioita ei voi leikata. Saavutetuista, palkkaan verrattavista eduista ei luovuta. Lakia, kuten yleissitovaa työehtosopimusta tulee noudattaa myös järjestäytymättömien työnantajien. Vapaamatkustaminen työntekijän kustannuksella tulee estää!
Ammattiliitoilla ja ns. vanhoilla työväenpuolueilla on ollut mahdollisuus viedä näitä asioita eteenpäin. Ehkä aikaisemmin uhka on koettu olemattomaksi. Ehkä viime aikoina on keskitytty liikaa sateenkaariin ja ilmastonmuutokseen, eikä ole huomattu toimintaympäristön muutosta. Oli syy mikä tahansa, niin me Peruspuurtajissa uskomme, että Perussuomalaiset lunastavat paikkansa suomalaisen työn ja työntekijän puolustajana. Jos työntekijöiden asemaa ei turvata neuvottelupöydissä, se on tehtävä sitten lainsäädännön kautta!

8.10.2021
Peruspuurtajat