Nyt jos koskaan on aika liittyä ammattiliittoon

Ammattiliitto neuvottelee puolestasi työehtosopimuksen eli työehdot ja vähimmäispalkat. Työehtosopimus takaa sinulle aina työsopimuslakia paremmat ehdot. Se tarkoittaa sinulle enemmän euroja, sillä työehtosopimuksissa on sovittu muun muassa lomarahasta, matka- ja sairausajan sekä äitiys- ja isyysvapaan palkasta. Lisäksi on sovittu esimerkiksi vuorolisistä ja ylityö- ja päivystyskorvauksista.

Ammattiliiton neuvotteluvoima tulee jäseniltä. Hyvät työehdot voidaan neuvotella vain, kun mahdollisimman moni kuuluu liittoon.

Kriisi on nostanut ammattiyhdistysliikkeen ja ammattiliiton jäsenyyden merkityksen aivan uudelle tasolle. Ammattiliittoihin vyöryy nyt jäsenhakemuksia.

YTK on aivan eri asia kuin ammattiliitto. Se on tekninen työttömyyskorvausten maksaja. Sillä ei ole aikomustakaan puuttua työelämän ongelmiin. Se ei aja palkansaajien etua kuten ammattiliitot tekevät. Kuvaavaa on, että YTK:n hallituksessa istuu paljolti yritysmaailman johtajia.

YTK ei myöskään neuvo työehtosopimukseen liittyvissä asioissa.

Pari esimerkkiä siitä kuinka toimii työttömyyskorvausten maksatus YTK:lla kriisin aikana ja kuinka toimii ammattiliitto.

YTK antoi 31.3.2020 alla olevan lausunnon.

”Yleinen työttömyyskassa YTK ei nykylainsäädännön puitteissa pysty suoriutumaan tulossa olevasta lomautusten suuresta määrästä. Ihmisten perustuslaillinen oikeus sosiaaliturvaan vaarantuu, jos maksatuksen ongelmaa ei pystytä ratkaisemaan kokonaisvaltaisesti.

Nykyisin järjestelyin tällainen hakemusmäärä saadaan käsiteltyä ensi vuoden alkuun mennessä.

Ammattiliiton julkaisu 2.4.2020

”Pron jäsenet saavat työttömyyskorvaukset nopeasti tileilleen

Kassa käsittelee saapuneet hakemukset mahdollisimman nopeasti ja jäsen voi seurata oman hakemuksensa etenemistä kassan sähköisessä asioinnissa. Kassan käsittelyajat ovat tällä hetkellä hyvät: uudet hakemukset on saatu reilussa viikossa maksuun ja suorat jatkohakemukset ovat olleet viiveettä maksussa seuraavana mahdollisena maksupäivänä.”