Ammattiliitot tehtäviensä tasalle

Eräästä ammattiliitosta on tullut kirje luottamusmiehille, missä houkutellaan ”Megatrendinä maapallon (hyvin)vointi” ja ”Kestävä kulutus ja ilmaston muutos”-kursseille ja ystäväkin pääsee vielä ilmaiseksi mukaan ja kahvit sekä pullat päälle. Aikaisemminkin ammattiliitot ovat osallistuneet Pride-kulkueisiin ja ilmastomarsseille. Tämäkö on ammattiliitojen tehtävä ja näihinkö jäsenmaksuja käytetään.

Ammattiliittojen kuuluisi ajaa jäsentensä, työntekijöiden etua ja asioita. Ei olla joidenkin erityisryhmien tukija ja kantaa (poliittisesti) ottava elin.

Ammattiliitot käyvät ajoittain ansiokkaita neuvotteluja työnantajien kanssa yrittäen turvata näin palkansaajien ostovoimaa, hyvinvointia ja muita etuja. Näin kuuluu ollakin.

Peruspuurtajat ovat sitä mieltä, että ammattiliitojen pitäisi entistä enemmän ajaa ja parantaa työntekijän asemaa. Tästä hyötyy myös yrittäjä puoli.

Ammattiliitot voisivat ottaa kantaa esim. polttoaineiden hintoihin ja suunnitteilla oleviin tietulleihin. Nämä korotukset ”iskevät” palkansaajiin monilla eri tavoilla esim. työ-, lastenpäivähoito-, harrastus -ja kauppamatkat kallistuvat. Tehtiinpä nämä matkat sitten yksityisautolla tai joukkoliikenteellä. Palvelualojen logistiikkakulut nousevat myös, mikä vaikuttaa päivittäistavaroiden ja ruuan hintaan. Samalla myös suomen kilpailukyky heikentyy muihin maihin verrattuna, koska palkan korotukset seuraavat armotta perässä hintojen nousua.

Työmatkapysäköinnin kuluihin ja siihen, että pysäköintipaikkoja yleensä on saatavilla pitäisi koittaa vaikuttaa. Lastenpäivähoidon kulut voisi olla ammattiliittojen agendalla, niin kuin yleensäkin kaikki työssäkäynnin kustannusten laskeminen.

Eikö nämäkin asiat ole jäsenten ja oikeastaan koko suomen etujen ajamista.

Peruspuurtajat